Vrijdag 2-augustus

Om half 8 worden we wakker gemaakt door de wekker. Nadat we alle spullen bij elkaar gepakt hebben gaan we op weg naar het ontbijt. De echte trek ontbreekt op deze vroege morgen. Dus we houden het bij slechts een paar broodjes en een pannenkoekje. Tijdens het ontbijt konden we de verdere taakverdeling bespreken. Marian mocht het water halen en Theo ging terug naar de kamer om het bonnetje van de excursie te pakken.

Om tien voor negen arriveerde het Travco busje dat ons naar de boot zou brengen. Wij waren de laatste die opgepikt werden en het busje zette koers naar de haven. De haven van bestemming was die van Nama Bay. De kleinere van de twee havens hier. Eenmaal gearriveerd moesten we nog een kwartiertje wachten alvorens we aan boord gingen.

Onze boot was een zeilboot, het varen ging echter gewoon op de motor. Wij zochten een plekje om het bovendek op waar zonnebedjes lagen. We hadden een badhanddoek van het hotel mee en konden zo heerlijk in het zonnetje liggen. Met een briesje van zee er bij is de temperatuur heerlijk.

Na een goed uur varen, dit zijn allemaal schattingen want we hadden geen tijd bij ons, was het tijd om de eerste keer van de boot af te gaan. We waren inmiddels bij Tiran, dit is een eiland dat vlak voor Sharm el Sheikh ligt. Op de boot waren snorkelspullen aanwezig. We kozen er dan ook maar voor om die te gebruiken. We lagen zo'n 35 meter uit de kust toen we aan onze eerste keer snorkelen begonnen. Terwijl wij naar het rif toe gezwommen waren was de boot ook weer in beweging gekomen. Deze voer met ons mee zodat we niet heen en weer terug moesten. De onderwaterwereld was prachtig. Veel koraal en verschillende soorten en kleuren vissen. Door de begeleiders werden we attent gemaakt op een electric ray, dit was een hele kleine rog die vrij gevaarlijk kan zijn als je onaardig ben. Wij bleven dus heel vriendelijk. De Egyptenaren van de boot doken nog onder om de vis wat te laten bewegen zodat iedereen hem kon zien. Net toen onze eerste ronde er op zat werd er nog een rog ontdekt. Deze was beduidend groter en had zich verstopt op de bodem van de zee. Er was eerst alleen een staart van anderhalf รก twee meter zichtbaar. Maar nu hadden we de vis in ons vizier en weldra was de hele vis te zien. We hebben er een foto van, nu maar hopen dat daar ook daadwerkelijk wat op te zien is. Toen was het echt tijd om weer aan boord te gaan.

Na een stukje varen, laten we zeggen 20 minuten, was het alweer tijd voor de 2e keer snorkelen. Dit keer lagen we wat verder van de kust maar wel dicht bij een rif. Hier waren vooral heel veel kleine en hele kleine vissen te zien. In het koraal was later ook nog een grotere vis te zien die zich daar verstopt had. Hoe groot en wat voor vis was niet te zien helaas.

Na ons rondje om het koraal was er aan boord een lunch geprepareerd. Kip, vis, rijst, aardappelen, pasta en salade. De lunch smaakte uitstekend na al het zwemmen. Zeker lekkerder dan het zeewater waar we af en toe een slok van namen tijdens het snorkelen.

Tijdens de lunch waren we doorgevaren. Bij de laatste stop zwommen we vanaf de boot naar het eiland. Hier hebben we nog even wat gelopen. Toen het tijd was om terug te gaan besloten we dat het sneller met de speedboot ging dan snorkelend. De meeste mensen gingen met de speedboot terug naar onze eigen boot, dus wij ook maar.

Dit was de laatste stop geweest. Na nog een half uurtje op het bovendek gelegen te hebben besloten we om lager in de boot te gaan zitten en wat meer de schaduw op te zoeken. We namen plaats vlak bij de kapiteins, een van hen was nog wel heel jong. Maar hij had een kapiteinspet op en er stond "captain" met schmink op zijn voorhoofd dus het zal wel kloppen dachten wij. Dichter bij de haven nam de volwassen captain het roer weer over en even later lagen we weer aangemeerd in de haven. Het busje stond al klaar en weldra waren we weer onderweg naar het hotel.

Terug in het hotel eerst maar eens een frisse douche genomen. Vervolgens goed ingesmeerd met aftersun en een filmpje gekeken. Hierna besloten we om een dutje te doen. Met enige moeite gingen we een uurtje later ons bed weer uit op weg naar het diner. Vandaag aten we Aziatisch. Na het diner nog even buiten een drankje gedaan. Sheffield zien winnen met 2-1 tegen Notts County. Nu nog tijd voor een filmpje en dan gaan de oogjes weer dicht